יישום סטיית תקן באקסל

במקרים בהם חישוב ממוצעים אינו מספיק בכדי להבין איך לתכנן את הצעד הבא שלנו (בהקשר הלוגיסטי יהיה זה בנוגע לחישוב אסטרטגיית רכש ומלאי), חישוב סטיית תקן יכול להוות פתרון נהדר עבורנו, לבחינת השאלה: עד כמה הממוצע שקיבלנו קרוב למציאות.

סטיית תקן מציגה את הפיזור של ערכי קבוצת נתונים סביב הממוצע שלהם (סטיית תקן = שורש השונות) ומראה עדכמה השונות מהממוצע גבוהה.

כאשר מוצאים סטיית תקן נמוכה, המשמעות היא שהממוצע מתאים לנו וניתן להתייחס אליו כנתון המתאר את המציאות.

כאשר סטיית תקן גבוהה המשמעות היא שהממוצע"מסוכן", ולא מייצג את המצב לאשורו. במקרה כזה, נצטרך לנתח ולחשב את הנתונים בדרך שונה.

הנה טבלה המציגה את התפלגות הממוצעים וסטיות התקן:

שימו לב לשורה הראשונה – שם סטיית התקן נמוכה ביחס לממוצע ואכן הערכים החודשיים (1-8) דומים זה לזה.

בשורה התחתונה, לעומת זאת, סטיית התקן גבוהה מאוד ביחס לממוצע. במקרה כזה הערכים החודשיים שונים מאוד זה מזה, כך שחישוב סטיית התקן נותן לנו אינדיקציה לכך שאנו צריכים לחפש דרך חדשה לחישוב הערך העתידי. לצורך העניין – חישוב הכמות שנרצה להזמין לחודש מס' 9.

באלו כלים נשתמש לשם כך? אם מדד סטיית התקן גבוה – ניתן להשתמש בממוצע נע או בממוצע נע משוקלל בכדי לקבל נתון הנאמן יותר למציאות. לקריאה נוספת – לחצו כאן

אז איך מחשבים סטיית תקן באקסל?

פשוט מאוד. כותבים בחלון הפקודות את הנוסחה הבאה: (IFERROR(STDEV(C2:J2),0=   

הקוד STDEV – הוא הקוד המתאים לחישוב סטיית תקן (באנגלית: standard deviation). כלומר, מספיק לכתוב את המילה בכדי שתוכנת האקסל תדע כבר לעשות את החישוב עבורינו. כך שכל מה שצריך להגדיר לה הוא את התאים שברצוננו להכניס לחישוב.

 

רוצה לדעת עוד על חוק האריזות ועל ניהול לוגיסטי חכם?
הירשם מטה למדריך המקוון "לוגיסטיקל" וקבל אליך לדוא"ל את כל המידע הדרוש לך. חינם וללא התחייבות.

 

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון נייד

למידע נוסף השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם