כל מה שרצית לדעת על טכנולוגיית RFID

 

        מה זה RFID מתוך ויקיפדיה: היא טכנולוגיה של תיוג אלקטרוני באמצעות גלי רדיו. הטכנולוגיה מבוססת על התקנים קטנים (תגיות) המוצמדים לעצם אותו מעוניינים לזהות, ומאחסנים מידע הניתן לקריאה על ידי מכשיר מתאים באופן אלחוטי תוך שימוש בגלי רדיו.

         בהקשר של ניהול מחסן אציין שבאמצעות RFID ניתן לעקוב אחרי סחורה, מבלי להיות צמודים לה. ניתן לדעת איפה כל מוצר נמצא על המדפים, ואף לקבל חיווי כשהסחורה יוצאת מהמחסן. בהקשר של ספירת מלאי, היתרון הוא עצום: במקום לסרוק כל מוצר בנפרד, המערכת עושה ספירה מיידית ואוטומטית של כל המוצרים הנמצאים באזור הקליטה.

בהקשר הזה ניתן להבדיל בין שלושה סוגים עיקריים של תגיות:

  1. 1. תג פסיבי – לתג זה אין כל  מקור מתח משל עצמו. כלומר, במצב רגיל הוא לא משדר דבר, והוא כמו כל מעגל אלקטרוני  אחר. כאשר תג זה נכנס אל תוך השדה האלקטרומגנטי של הקורא, הוא "מופעל" על ידי ההשראה האלקטרו-מגנטית מהקורא והופך להיות "אקטיבי" ומתקשר עם הקורא.
  2. 2. תג אקטיבי – תג בעל מקור מתח פנימי (סוללה), הכולל יחידת משדר המחולל תדר ומסוגל לשדר תדר לקורא ללא השראה אלקטרומגנטית מהקורא. תגים אקטיביים הם לרוב בעלי טווח גדול יותר וזיכרון גדול יותר מאשר תגים פאסיביים, כמו גם היכולת לשמור מידע המגיע מהקורא. כיום קיימים תגים אקטיביים שגודלם כגודל מטבע.‏
  3. 3. תג פסיבי למחצה – תג הדומה מאוד לתג הפסיבי אך הוא משתמש בסוללה קטנה אשר מאפשרת לתג להיות טעון תמידית ולהניע את השבב, אלא שתג פסיבי למחצה מתקשר כתוצאה מהאנרגיה המתקבלת מהשריית השדה האלקטרומגנטי של הקורא עליו.

להבדיל משיטות תיוג מהיר אחרות (ברקוד, זיהוי תווים אופטי, כרטיס חכם, זיהוי קולי), טכנולוגית זיהוי בתדר רדיו נהפכה לפופולרית בשנים האחרונות, למרות שגרסאות שלה התפתחו עוד בשנות ה-20 והטכנולוגיה בצורתה הנוכחית התפתחה כבר בסוף שנות השישים. הסיבה שבעטייה לא החל שימוש נרחב בטכנולוגיה זו עד כה (למרות שטכנולוגיות מקבילות שיגשגו) הינה העלויות הגבוהות.

ב-2004 וב-2005  הפכו שבבי RFID לזולים וממוזערים ומחירם ליחידה אחת הוא סביב כמה עשרות סנטים, מה שמאפשר להכניס אותם בכל מיני תחומים. בתחילת 2007 הכריזה חברת היטאצ'י היפנית כי הצליחה לייצר שבב RFID בגודל של גרגיר חול, עם זאת גודל האנטנה מגביל עדיין את גודל השבב ל-0.4 מילימטר. ‏

בתחילת שנת 2007 אישר משרד התקשורת הישראלי שימוש אזרחי בתדרים 915-917 מגהרץ, שמשמעותו אישור שימוש בטכנולוגיית ה- RFID. מרגע זה ואילך נפתח הסכר לחברות רבות שהבינו את היתרונות הגלומים בשיטה ויישמו אותה במחסן שהפך בין לילה כמעט למחסן חכם ומתקדם במיוחד.

בחודש שעבר חזרתי מכנס פרומט העולמי שנערך השנה בשיקגו ובו הוצכו שני חידושים בהקשר לטכנולוגיית RFID: 1. הוצגה טכנולוגיית איתור בתלת מימד – כלומר, יכולת לאתר משטח על ידי סריקה אופקית, רוחבית ולעומק בלחיצת כפתור אחת. 2.  הוצגו פתרונות המאפשרים לטכנולוגיה הזו להיות זמינה ונגישה היום הרבה יותר מבעבר.

אחת ההצלחות הגדולות שלי בכנס היא העובדה שהצלחתי לסגור על שיתוף פעולה עם יצרן מוביל מחו"ל המסוגל לספק פתרונות RFID מתקדמים, במחירים חסרי תקדים. אשמח לספק מידע נוסף לכל מי שהנושא מדבר אליו.

הנה קישור לסרטון מצוין הממחיש בצורה נהדרת את השימוש ב-RFID לטובת ניהול מחסן:

למידע נוסף השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם