ניהול מלאי – התנהלות יעילה לחברות וארגונים

ניהול מלאי יעיל מאפשר תמונת מצב עדכנית על מיקומו של המלאי במחסני הארגון בכל שלב בתהליך העבודה.הוא נחוץ על מנת לבצע הערכה מושכלת של החלטות רכישת מלאי נוסף, או של הקטנת הזמנות עתידיות של המלאי, שעשויות ליצור עודפים בלתי רצויים.

אילו סוגי מלאי קיימים?

בארגונים יצרניים נהוג לחלק את המלאי לסוגים שונים לפי השלבים השונים של היצור, כאשר קיימים ארבעה סוגים עיקריים של מלאי.הראשון שבהם הוא מלאי חומרי הגלם בהם המפעל משתמש בתהליך הייצור.
כמות חומרי הגלם עשויה להשתנות במהלך תהליך הייצור, והיא מבוססת על פי מספר פרמטרים עיקריים, כמו עלות המלאי, שלבי הייצור השונים וכן סדרי העדיפויות בכל זמן נתון במהלך השנה או בתהליך הייצור.הסוג השני הוא מלאי בתהליך, הנמצא בשלבים שונים ובין תחנות עבודה שונות בתהליך הייצור.

מדובר בחומר גלם שעבר סוג מסוים של עיבוד, נמצא בין תחנות העבודה השונות, אך לא עבר את השלב האחרון של היותו מוצר מוגמר. גודל מלאי זה נקבע בהתאם לזמנים השונים של כל שלב בתהליך הייצור.הסוג השלישי הוא מלאי התוצרת הגמורה, ומורכב ממוצרים מוכנים הממתינים למכירה או לאספקה ללקוחות שהזמינו את המוצרים מראש. זהו השלב האחרון בתהליך היצור, אליו מגיע בסופו של הדבר מלאי חומרי הגלם והמלאי הנמצא בתהליך.הסוג הרביעי אינו קשור למוצרים שהארגון מייצר באופן ישיר: מדובר במלאי חומרי עזר או במלאי קנוי, דוגמת ציוד משרדי, חומרי ניקיון או אריזה ושאר מוצרים שאינם מגיעים בהכרח כחלק מהמוצר המוגמר ללקוח הסופי, אלא משמשים את הארגון במהלך הפעילות השוטפת.

עלות מול תועלת בניהול מלאי

ניהול מלאי מאפשר לחברה התנהלות יעילה, הן ברמת הזמנת מוצרי הגלם והן ביכולת של הארגון לעמוד בזמני יצור, המבוססת על הזמנות קיימות בכל רגע נתון. מלאי חומרי הגלם מבוסס לרוב על צפי של הזמנות יצור עתידיות, בעוד מלאי התוצרת הגמורה מבוסס בעיקר על הזמנות קיימות.ניהול מלאי נכון ויעיל מאזן בין דרישות היצור תוך התחשבות בזמנים השונים של כל שלב בתהליך היצור, תוך שמירת מלאי ביטחון של כל אחד מסוגי המלאי, מבלי לפגוע בתזרים המזומנים של החברה בעקבות הזמנה גדולה מדי של חומרי גלם. הדבר גם תלוי בסוג המלאי, שכן לחומרי גלם מסוימים יש חיי מדף קצרים יותר מלאחרים, ולכן יש להזמינם סמוך יותר למועד השימוש בהם.

 

למידע נוסף השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם