ספירות מלאי
אחד החלומות של אנשים רבים הוא לפתוח ולנהל עסק. אומנם שמירה על עסק מוצלח ומשגשג היא דבר לא פשוט וישנם לא מעט עקרונות שחשוב להקפיד עליהם כדי שהעסק יתנהל בצורה רווחית.
ספירות מלאי הן הליך המתבצע בכל עסק שיש בו מלאי של סחורות או חומרי גלם. המלאי הוא למעשה כמות הציוד או החומרים הנמצאת בעסק ומשמשת אותו לשם הפעילות השוטפת שלו.
איך כדאי לבצע ספירות מלאי?
המלאי יחולק בדרך כלל לארבעה סוגים מלאי. מלאי של חומרי אריזה שמתייחס לחומרים המשמשים לאריזת המוצר הסופי, מלאי מוצרים הנמצאים בתהליך ייצור, מלאי חומרי או מוצרי הגלם ליצירת מוצר הסופי ומלאי המוצרים המוגמרים של המפעל. פעמים רבות הגדרת המלאי יכולה להיות מורכבת ותלויה באופי הפעילות של העסק.
בעולם המודרני ספירות מלאי מתבצעות על בסיס מערכות מידע ולמרות זאת בעסקים רבים מתבצעת גם ספירה ידנית של הפריטים שבמלאי על ידי עובדי החברה בפיקוח של רואה חשבון.
ספירה שכזו נדרשת בדרך כלל כדי לאמת את אופן ניהול המלאי על ידי המערכת הממוחשבת ולוודא שלא מתגלים פערים בין המלאי המצוי בעסק בפועל לבין זה שקיים לפי הרישומים.
מלבד זאת, ערך המלאי הוא חלק בלתי נפרד מקביעת מאזן הרווח וההפסד של העסק ומשמש גם לפי פקודת מס הכנסה (נוסח חדש) תשכ"א-1961 לצורך קביעת תשלום המס על ידי החברה.
לרוב ספירות מלאי נערכות על ידי בתי העסק בסמוך לסוף שנת המס ב-31 לדצמבר ואף לסגור את המקום בפני לקוחות בזמן עריכת הספירה כדי לבצע אותה במדויק ככל הניתן.
למרות זאת, היום גם קיימות שיטות שמאפשרות לבתי העסק לא לעצור את המכירות בזמן הספירה ולא לפגוע באותו הזמן בפעילות המסחרית של המקום. אחת השיטות היא להשכיר מסופון שבו סרוק קטלוג המוצרים של החברה לצורך ספירת המלאי השנתית.