פארטו, כלכלן איטלקי חד-עין שם לב כי בתופעות רבות, 80% מהפעילות, מקורם ב-20% מהגורמים הפעילים. הכלל מאפשר הבחנה בין הגורמיםהעיקריים (המהווים 20% מכלל הגורמים) לגורמים הטפלים (יתר 80% מהגורמים). פארטו, שעסק בחקר פערים כלכליים, שם לב למשל שכ-80%מהעושר באיטליה נמצא בבעלות כ-20% מהאוכלוסייה.
חוק פארטו איננו מדויק, זהו כלל אצבע בלבד המצביע על תופעה של הצטברות גורמים. לעתים הפרופורציה של הגורמים שונה (70-30, 90-10וכדומה), אך העיקרון נשמר.
עקרון זה בא לידי ביטוי בעסקים בדוגמאות רבות: בעסק ממוצע, כ-20% מהלקוחות, מייצרים כ-80% מההכנסות, לחילופין: 20% מהעובדים יהיואחראים על 80% מההזמנות וכדומה. פארטו, אגב, גרס כי מחסור בזמן אינו קיים, אלא רק חוסר יעילות בשימוש בו. רוב האנשים לא מצליחים לנצלביעילות את זמנם ולכן נעשה שימוש לא ראוי ב-20% ממנו…
החשיבות של עקרון פארטו הוא במתן האפשרות להתמקד בסיבות המהותיות ביותר המובילות להצלחת העסק – ולהתייעל בהתאם להן. בהיבט עסקיהכלל מאפשר להקצות את משאבי העסק בדרך המשרתת את האקסטרטגיה העסקית בצורה האופטימלית. כגון: קביעת רמות שירות שונות בהתאםלסוגי הלקוחות, צמצום פריטי מלאי שאינם בשימוש או שרווחיותם קטנה ועוד.
הבנה והטמעה של העקרון מאפשרות ניצול מדויק ויעיל יותר בכל תחום עסקי, וארגונים רבים מקדישים זמן וכסף להקניית מיומנויות ניהול נכונות כחלקמשגרת העבודה.
מהלכה למעשה: כך מחשבים פארטו
עקרון פארטו פועל ככלל אצבע בעולם העסקים על כל גווניו, וניתן ליישמו באמצעות מספר פעולות פשוטות.
הגדרת תכלית העקרון: יש לקבוע על איזה ענף או תחום נחיל את השיטה. לדוגמה: לקוחות, מוצרים, הוצאות, תקלות, וכו'…
הצגת נתונים עדכניים: כך תקבלו את המידע המהימן ביותר על לקוחותיכם – בנו טבלת אקסל פשוטה המורכבת מחמש עמודות. ניקח לדוגמה חישובהכנסות מלקוח. הנה הנתונים שישמשו אתכם לחישוב נכון של עקרון הפארטו:
- שם הלקוח
- סך ההכנסות מכל לקוח
- משקל הלקוח (הכנסות הלקוח לחלק מסך ההכנסות של העסק), מיון המשקלים מהגדול לקטן בסדר יורד.
- משקלם המצטבר של הלקוחות (בטור זה יש לחבר משקל למשקל הבא אחריו ולרשום בצד כמשקל מצטבר).
סיווג הפריטים לפריטי ABC – בטור האחרון בו סדרתם את המשקל המצטבר, סמנו קו מתחת לאותם פריטים אשר נכללים ב-80% הראשונים, לאחרמכן סמנו קו מתחת לפריטים הנכללים ב-10% הבאים, ולאחר מכן קו בסוף הרשימה.
ניתוח הפארטו – בשלב זה ישנה חלוקה של כלל הפריטים לפריטי ABC ולכל סוג פריט יש להתאים שיטת ניהול ספציפית בהתאם לאסטרטגיהשתבחרו.
בהצלחה !
רוצה לדעת עוד על חוק האריזות ועל ניהול לוגיסטי חכם?
הירשם מטה למדריך המקוון "לוגיסטיקל" וקבל אליך לדוא"ל את כל המידע הדרוש לך. חינם וללא התחייבות.