ניוזלטר אוגוסט

לכל מנויי מגזין לוגיסטיקל ולכל לקוחותי,  

 

בשמי ובשם חברת S.G אני רוצה לאחל שתהיה לכולנו שנה טובה ומבורכת, שנה של עשייה, שנה של שלום ובטחון – הן ברמה הלאומית והן ברמה האישית.

 

ברוח התקופה, הכנו כתבה שמסכמת את מה שהיה לנו בשנה החולפת. אולי תגלו שם מידע חשוב שחמק מכם איכשהו…

 

 

 

 

 

 

 


 

 

אז מה היה לנו השנה? 

 

חברים, לקוחות ומנויים יקרים – קחו דקה קלה לקרוא את תקציר המנהלים של מגזין לוגיסטיקל לשנת תשע"ג, אולי תגלו שפספסתם מידע שעשוי להועיל לכם.. זקוקים להרחבה בנושא מסוים? צרו קשר ונשמח לעזור.  

 

הרעיון של מגזין לוגיסטיקל לניהול לוגיסטי חכם, נולד אך לפני כמה חודשים, שמונה ליתר דיוק, מתוך מטרה לתת את האני מאמין שלי לתחום הלוגיסטיקה, תחום שמתאפיין בשינויים ועדכונים תכופים המצריכים מאיתנו להיות עם היד על הדופק מדי יום. אני מרגיש בטוח מספיק לקבוע כי היכולת הזו היא פריבילגיה השמורה רק למנהלים מעטים מאחר והשגרה הלוחצת שואבת אותנו בעיקר לכיבוי שריפות. 

 

באמצעות הדיוור החודשי קיוויתי לתת סקירה לנושאים שאינם באים לידי ביטוי במגזיני לוגיסטיקה אחרים, המתמקדים בעיקר במידע הרלוונטי לחברות גדולות הזקוקות ל"כלים כבדים" בכדי לנצח על שרשרת האספקה. אך מה בנוגע לשאר? לתפיסתי, יש לא מעט כלים פשוטים יחסית העובדים מצוין בכל הרמות. חלקם כבר קיבל ביטוי במגזין, והאחרים עוד עתידים להופיע.

 

עניין נוסף שהתמקדתי בו הוא הפרקטיקה. בכל גיליון ספקנו לקוראים כלים מעשיים לביצוע נוסחאות תיאורטיות באמצעות גיליונות פשוטים של אקסל. רוצים הרחבה? המשיכו לקרוא…

 

 

אז מה היה לנו השנה?

 

מידע חוסך-זמן-וכסף על חוק האריזות.

חוק האריזות החדש הוא הרבה יותר עמוק ממה שחושבים. במהלך השנה האחרונה נחשפתי לחברות רבות שהיערכות נכונה לחוק חסכה להם עשרות אלפי שקלים בשנה. בסדרת כתבות בנושא דיברנו על דרכים יעילות לחסוך בעלויות ביישום חוק האריזות ואף הצענו פתרון איכותי בדמות יישום המתלבש על כל תוכנת ניהול קיימת ומאפשר ניהול מדויק של החוק. השורה התחתונה: אנחנו יודעים להוציא דוחות ברמה גבוהה ולחסוך כסף רב.

 

 

כל מה שרציתם לדעת על טכנולוגיית RFID.

הנושא רלוונטי ביותר בתחום ניהול המחסנים הפך השנה נגיש לעסקים רבים שלא יכלו להרשות לעצמם להטמיע טכנולוגיית בר קוד על בסיס FRID (Radio Frequency Identification) ,  בשל העלות הגבוהה. פיתוחים טכנולוגיים ושחקנים חדשים בתחום הפכו את הקערה על פיה ו את טכנולוגיית RFID זמינה ונגישה הרבה יותר – כמעט לכל אחד שמנהל מרלוג או מחסן לוגיסטי גדול שזקוק לטכנולוגיה המאפשרת זיהוי פריטים בצורה פשוטה, מהירה ומדויקת יותר. קראו עוד על RFID בכתבה שהקדשנו לנושא


בקרוב
: נעביר סיקור חי מהשטח אודות שני פרויקטים מעניינים מאוד בתחום RFID אותם אנו מנהלים בימים אלו:

אחד בטכנולוגיית RFID פסיבי – ניהול מצאי במכללה מובילה בישראל.

השני בתחום ניהול RFID אקטיבי במחסן לוגיסטי בג'מייקה. 

 

 

ממוצעים – האם ממוצע הוא מספיק טוב עבורכם?

זו שאלה ששאלנו כמה וכמה פעמים ואף הצענו אלטרנטיבות טובות וראויות המחליפות את החישוב הלקוני לממוצע הפשוט. אחת מהן היא סטיית תקן המאפשרת לנו לדעת עד כמה הממוצע שקיבלנו קרוב למציאות. קראו עוד על ממוצעים בכתבה מס' 1ובכתבה מס' 2.

 

 

העוזר של אקסל לשירותכם.

אחת היוזמות המבורכות של המגזין, עליו גם קיבלנו תגובות רבות ומעניינות, היה מדור Excel's Little Helper. מדי חודש הראינו איך ניתן ליישם נוסחאות שונות באופן פשוט למדי בקובץ אקסל רגיל. כך לדוגמה הראינו חישובים ליישום מודל EOQסטיית תקן,פארטו ועוד.

 

בקרוב: נציג דרך להכין דשבורד לוגיסטי באקסל. על כך בהמשך…

 

 

הכה את המומחה.

יוזמה נוספת שהולידה תגובות גולשים היא פינת "הכה את המומחה" בה אפשרנו לגולשים לשאול שאלות מתחום הלוגיסטיקה ולקבל תשובות מעשיות. הנה שאלה לדוגמה.

 

היו עוד נושאים רבים, אך היריעה קצרה מלהכיל. אתם מוזמנים לגלוש באתר הבית של S.G ולמצוא בלשונית המאמרים מידע רלוונטי נוסף שיכול להועיל. 

אני מקווה להמשיך ולספק לכם תוכן איכותי ומעשי בתחום הלוגיסטיקה. כמובן שאשמח לשמוע מכם תגובות, בקשות, מענות ועל כולם אשתדל לענות.  

 

שנה טובה ומבורכת לכולנו!

שי גליק

 

 


 

 

יעוץ לוגיסטי במיקור חוץ – למה זה טוב? 

 

ישנם מנהלי לוגיסטיקה שעשויים להרים גבה למשמע חשיבותו של יועץ לוגיסטי לשיפור ביצועי הארגון. האם תפקידו להחליף את המנהל? ממש לא! להיפך. תנו לי כמה רגעים ואסביר למה בעיני שילוב של יועץ לוגיסטי יכול להסתבר כצעד משמעותי וחיובי מאוד לעסק שלכם.  


מערך הלוגיסטיקה מתמקד במתן שירותים לכל אגפי הארגון. כל עוד המערך הלוגיסטי לא יתנהל ביעלות ובאופן מושכל, רבים הסיכויים שתפוקת הארגון תיפגע וכי פוטנציאל הרווח שלו לא יגיע לכדי מיצוי. מתוך הבנה כי תחום זה הוא "צינור הנשימה" של העסק, וכי ללא היכולת לנשום בחופשיות לא ייהנה העסק מהיכולת לגדול, עולה הצורך בגיוס יועץ לוגיסטי למשימה. 

 

למה יועץ לוגיסטי ולמה במיקור חוץ?

 

יועץ לוגיסטי אמור לטפל בנקודות שאין ביכולתו / תפקידו של מנהל הלוגיסטיקה לטפל בהן, ביניהן: חניכה של מנהל מחסן חדש, העברת סדנאות אקסל למנהלים ולעובדים בתחום הלוגיסטיקה, ניהול מכרזים ועוד. 

מעבר לכך, יועצים לוגיסטיים אמורים לתת יד בנושאי קיצון ספציפיים הדורשים את התערבותם. זה יכול להיות ניתוח כללי של שרשרת האספקה, או עניין נקודתי כמו שדרוג מחסן "טיפש" למחסן חכם או מעבר למחסן חדש ואפילו ניהול ספירות מלאי. כך או כך, ברגע שמסתיימת עבודתו של היועץ, הוא יכול ללכת, לפחות עד לפעם הבאה שתידרש התערבותו.

ישנם מקרים בהם כניסה של יועץ לוגיסטי לתמונה אמורה לעשות סדר דווקא בין בעלי התפקידים בארגון, תופעה המוכרת מאוד בעסקים משפחתיים דווקא. במקרים כאלה, יועץ לוגיסטי יכול להוות גשר חיובי ומעצים בין חברי הנהלה לאנשי השטח ולהפך.

 

היתרונות בהעסקת יועץ לוגיסטי במיקור חוץ באים לידי ביטוי בכמה אופנים: ראשית, מדובר באדם עם ידע תיאורטי ומעשי עשיר, המתעדכן כל הזמן על הנעשה בתחום. בנוסף, יועץ חיצוני מגיע גם עם ידע נרחב בתחומים מגוונים שלעיתים משיקים לתחום לו הלקוח נדרש. כך לדוגמה יועץ עם ידע בתחום המזון יכול לסייע למנהל לוגיסטי הנמצא דווקא בתחום האלקטרוניקה, הרגיל לעבוד בדפוס פעולה מסוים האופייני לתחומו. 

שנית, מדובר בתוספת כוח משמעותית לעסק, הפועל לפי דרישה ובהתאם לצורך. כלומר לא מדובר בעוד משרה שצריך לאייש ולשלם עליה, אלא על בעל מקצוע שמופיע מתי שצריך אותו.

נקודה נוספת היא נושא העלות: ישנה תפיסה מוטעית לפיה יועץ לוגיסטי הוא עניין יקר. אך לא כך הדבר. וודאי תופתעו לגלות שיעוץ לוגיסטי עשוי להסתכם בעלות סבירה למדי, בעיקר אם מדובר בשירות נקודתי שיש לו התחלה, אמצע וסוף. 

 

בסופו של יום, שירותי מיקור חוץ אינם מעלימים את משימות הניהול השוטפות של העסק, אלא ממירים את כאב הראש התפעולי להזדמנות מחודשת, לצמיחה ולהתפתחות עסקית נבונה. 

 

3 כללי ברזל לעבודה עם יועץ לוגיסטי במיקור חוץ

 

1.  מיקוד – הגדירו מראש את מהות התפקיד של היועץ הלוגיסטי ודייקו בו עד רמת הפסיק. ודאו כי כל הגורמים המעורבים מבינים אלו תחומים נכללים בליווי המקצועי (כולל היועץ בעצמו) ומהם לוחות הזמנים לביצוע.

 

2.  ליווי – הקצו רפרנט צמוד, אדם מתוך החברה שתפקידו להיות בקשר עם היועץ ולספק לו את המידע הדרוש לו לביצוע העבודה ולאכוף את לוחות הזמנים.

 

3.  תזמון – אל תחכו לרגע האחרון. עדיף לא לחכות ליועץ מושיע שיכבה שריפות, אלא ליועץ שייתן את הפתרון הנכון בזמן הנכון.

בהצלחה ! 


 

 

 

עץ מוצר

 

עץ מוצר, או באנגלית (BOM – Bill of materials) הינו תרשים סכמתי העוזר לגלות מהם חומרי הגלם המרכיבים את המוצר הסופי. לעץ מוצר יש כמה מטרות:

1. נועד לשמש כמסמך רשמי המסכם את כל מרכיבי המוצר הסופי ואת הכמות הנדרשת לייצור יחידה אחת.

2. מאפשר גם חישוב מדויק של עלות כל מרכיבי היחידה הבודדת.

3. ניתן בעזרתו לבדוק אפשרויות להוזלת מחירו של המוצר, על ידי הצמדה של חומרי גלם אחרים לתהליך. 

 

סכמת עץ מוצר נראית ממש כמו עץ עם ענפים ראשיים, ענפים משניים ועלים. 

חלקי המוצר הבסיסיים יופיעו בעלים

חלקים המורכבים יחד לתתי הרכבות יופיעו בענפים המשניים 

ותתי הרכבות המורכבים יחד יופיעו בענפים הראשיים. 

ניקח לדוגמה ייצור מכונית. אלו חלקים דרושים לנו לשם כך? נתחיל למשל מהדלת. הדלת איננה מוצר, אלא תת הרכבה המורכבת בעצמה מחלקים שונים. החלקים האלו יופיעו בעלים. הדלת עצמה נחשבת לתת הרכבה שתופיע בענפים המשניים. המרכב עצמו, הכולל את כל הדלתות, יופיע כחלק מהענפים הראשיים. 

 

בתכנון ממוחשב ההרכבות הללו נוצרות באופן אוטומטי (MRP). כאשר אני נדרש לייצר מוצר (עץ) – אהיה מחויב לייצר או להזמין את ההרכבות הראשיות (הענפים הראשיים). כדי לייצר אותם אני צריך לייצר / להזמין קודם את ההרכבות המשניות (הענפים המשניים). כדי לייצר / להזמין אותם אני צריך קודם לייצר / להזמין את החלקים (העלים). בצורה כזו התכנון הממוחשב אינו מאפשר לי להתקדם אם חסר חלק או הרכבה וכך נמנעת האפשרות לשכוח משהו בדרך ולהגיע להרכבה הכללית כשחלק אחד חסר. במידה וחסר חלק באחד מהענפים נוצרת הזמנת רכש אוטומטית / דרישת ייצור להשלמת התהליך ולהתקדמות בשלב הבא.  

בשנה האחרונה נכנס ענף נוסף לעץ המוצר בדמות חוק האריזות. ענף זה משנה את התמונה עבור מוצרים רבים בשוק – הן מבחינת עלויות הייצור והן מבחינת הרצון לשנות את הרכב המוצר בכדי לחסוך בעלויות האריזה שלו. בשורה התחתונה – את הענף הזה שנקרא "חוק האריזות" יש לחקור ולהבין לעומק. 

 

הנה דוגמה לעץ מוצר פשוט יחסית – אופניים. שימו לב לפירוק של המרכיבים השונים ולמיקום שלהם על גבי התרשים (עלים / ענפים). בנוסף, שימו לב להקשר של כל מוצר לרמה שמעליו (Needs / includes וכדומה), המציינים אם יש צורך לייצר / להביא את המוצר או שמא הוא מגיע כחלק מובנה בהרכב שנמצא מעליו בהיררכיה.

 

 

למידע נוסף השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם